niedziela, 15 września 2019

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia WOPFU - czym jest? Jak go napisać? Gotowy wzór do pobrania

Zgodnie z obietnicą napisałam dla Was post dotyczący WOPFU. Postaram się bardzo zwięźle przedstawić temat opisując najważniejsze informacje dotyczące tego dokumentu. Na sam koniec, aby ułatwić Wam pracę umieszczę gotowy w pełni edytowalny wzór do pobrania.

WOPFU to skrót od: wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
WOPFU jest nierozerwalnie związane z IPET-em (O którym pisałam wcześniej TUTAJ). To połączenie wynika z tego, że bez WOPFU nie możemy stworzyć IPET-u. Musimy w pierwszej kolejności przystąpić do wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka na co wskazuje ustawa: "Zespół opracowuje program (IPET) po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie". Kluczowym słowem w nazwie jest określenie: wielospecjalistyczna, co wskazuje nam na to, że dokonuje jej nie jedna osoba, a wszyscy specjaliści pracujący z dzieckiem. Zespół składający się z nauczycieli i specjalistów po rozpoznaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, jego możliwości i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie, analizuje zebrane informacje i formułuje odpowiednie wnioski, które służą określeniu kierunku pracy, zdefiniowaniu celów edukacyjnych i terapeutycznych oraz opracowaniu IPET-u.
  • Kto przygotowuje WOPFU? WOPFU przygotowuje zespół danej placówki składający się z wszystkich osób (nauczyciele, specjaliści) pracujących z dzieckiem.
Pamiętajmy, że na wniosek dyrektora, w pracy zespołu mogą brać udział: przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznej (w tym poradni specjalistycznej), asystent lub pomoc nauczyciela, a za zgodą rodziców/opiekunów prawnych także inne osoby. Każdy z członków zespołu oraz rodzice wraz z ewentualnie zaproszonymi osobami, posiadają swoje własne obserwacje, spostrzeżenia, wnioski, informacje o deficytach, mocnych stronach, potencjale, zainteresowaniach dziecka – w zależności od tego, jaką rolę odgrywają w procesie dydaktyczno - wychowawczo – terapeutycznym. Toteż tak ważne jest dokonanie uwspólnienia tej wiedzy, a wzajemna jej wymiana, pozwala jak najpełniej ocenić potrzeby i możliwości ucznia.
  • Kto jest odpowiedzialny za WOPFU? Musimy pamiętać, że osobą odpowiedzialną za proces realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest dyrektor, który z kolei wyznacza osobę, której zadaniem będzie koordynowanie pracą zespołu odpowiedzialny za stworzenie IPET oraz WOPFU.
  • Czym jest i czemu służy WOPFU? WOPFU jest dokumentem, który ma określać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia; zakres, formy i metody wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów i/lub pomocy nauczyciela; trudności w funkcjonowaniu ucznia i przyczyny niepowodzeń edukacyjnych czy wychowawczych, ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w codziennym życiu placówki oraz efekty działań podejmowanych w celu poprawy sytuacji.
  • Jaki jest termin przygotowania WOPFU? Warto dokonać oceny jak najwcześniej, aby potem zmieścić się w terminie stworzenia IPET-u (do 30 września lub 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Z mojego doświadczenia warto na początku września rozesłać specjalistom dokument tak, aby mieli czas na dokonanie oceny i odesłanie nam jej.
  • Skąd czerpać informacje niezbędne do przeprowadzenia WOPFU? Specjaliści zapewne będą oceniać poziom funkcjonowania za pomocą obserwacji, różnych testów czy narzędzi diagnostycznych. A nauczyciele? Kilka wskazówek dla Was: podstawą będzie obserwacja pedagogiczna dokonywana nie tylko na zajęciach edukacyjnych, ale także podczas sytuacji nieformalnych i zabawy swobodnej. Warto obserwować dziecko w każdym środowisku: w sali, w szatni, w toalecie, w ogrodzie. Ocenić jego relację z rówieśnikami.
  • Jak często należy dokonywać WOPFU? Co najmniej dwa razy w roku szkolnym, a więc minimum raz w semestrze.
Istnieje możliwość dokonywania WOPFU częściej niż dwa razy do roku. Może być to podyktowane
potrzebą zweryfikowania wcześniej dokonanej przez zespół diagnozy lub koniecznością zmiany kierunku wsparcia. W każdym z tych przypadków zespół powinien dokonać oceny efektywności udzielanego wsparcia, aby określić, które działania przyniosły zamierzony skutek (i należy je kontynuować), a które okazały się nieefektywne (i należy je zmodyfikować lub zmienić na inne).

Dotychczas rodzic nie otrzymywał kopii wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia - otrzymywał tylko na swój wniosek kopię ipetu. Musimy wiedzieć, że rodzic może uczestniczyć w spotkaniach zespołu na każdym etapie jego pracy, a więc także wtedy, gdy członkowie zespołu opracowują WOPFU. Zmieniło się to, że rodzice nie są już zobligowani  do wnioskowania w sprawie otrzymania kopii tego dokumentu - i to jest bardzo ważne! Jesteśmy zobligowani do przekazania rodzicom kopii zarówno WOPFU, jak i IPET-u.


Przepisy nie wskazują, jak powinien wyglądać ten dokument w związku z tym każda placówka może opracować swój własny wzór. W ustawie znajdziemy jedynie wskazania, co do niezbędnego zakresu informacji, jakie powinny znaleźć się w WOPFU:

  • indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
  • w zależności od potrzeb zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela,
  • przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie – także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego – wspólnie z grupą, oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.
Określono więc „zawartość” tego dokumentu, ale dopisując słowo „w szczególności”, które sugeruje nam, że nie jest to katalog zamknięty i zespół może wpisać również inne elementy, które uznaje za zasadne z punktu widzenia podniesienia efektywności pracy z konkretnym dzieckiem.

Przygotowałam dla Was gotowy wzór do ściągnięcia. Możecie go pobrać z chomika TUTAJ lub poprzez dysk google TUTAJ. Pobierajcie, korzystajcie - będzie mi wówczas miło jeśli zostawicie jakiś ślad po sobie😊 Wzór jest w pełni edytowalny (plik WORD). 

Macie jakieś pytania? Śmiało zadawajcie je pod tym postem - w miarę mojej wiedzy i doświadczenia postaram się Wam pomóc.😊

65 komentarzy:

  1. A to nie jest tak,że na mocy przepisów prawa koordynatorem zespołu jest niejako z urzędu wychowawca klasy? Jestem nauczycielem rewalidacji,mam pod opieką 2 uczniów z 2 klas,które oprócz rewalidację mają że mną zajęcia indywidualne wynikające z rozporządzenia. Kto jest koordynatorem w takim przypadku? Ja zmieniam,że nie dostałam żadnego polecenia z tym związanego ani ustnie ani na piśmie. Z informacji pedagoga szkolnego wynikało wprost,że to rola wychowawcy. Wychowawca jednego z uczniów nawet że mną nie rozmawiał na ten temat. A teraz pedagog chce mnie z tego rozliczać. Czy ma do tego podstawę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ustawa reguluje to w ten sposób: §6.6. Pracę zespołu koordynuje odpowiednio wychowawca oddziału lub wychowawca grupy wychowawczej, do której uczęszcza uczeń, albo nauczyciel lub specjalista, prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora przedszkola, szkoły lub ośrodka, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną - przez osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego.

      Można różnie interpretować ten przepis ze względu na słowo ALBO - albo będzie nim wychowawca albo osoba wyznaczona przez dyrektora. Należy mieć na uwadze bardzo ważny przepis mówiący o tym, że za proces realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiedzialny jest dyrektor, a więc to on podejmuje ostateczną decyzję, kto ma być koordynatorem zespołu. Kiedyś pracowałam w miejscu w którym koordynatorem byli tylko wychowawcy danego dziecka, obecnie pracuję w przedszkolu, gdzie koordynatorem jest specjalista pracujący z dzieckiem, który jest wybierany na podstawie tego jaką mamy niepełnosprawność, czyli np. afazja - logopeda, niepełnosprawność ruchowa - fizjoterapeuta, spektrum autyzmu - pedagog specjalny, itd.

      Jeśli nie dostała Pani żadnego polecenia ani ustnego ani na piśmie to niech Pani skontaktuje się z dyrekcją i wyjaśni sytuację. Zastanawia mnie jak wyglądał proces tworzenia dokumentów od września - kto był odpowiedzialny za ich tworzenie? Czy były posiedzenia zespołów? Chyba, że chodzi o dziecko z nowym orzeczeniem, a na opracowanie dokumentacji mają Państwo dopiero 30 dni :)

      Usuń
    2. Dotąd w mojej szkole była jasna sytuacja-formalnie odpowiadał za to wychowawca klasy, choć często robił to nauczyciel wspomagający. Nic nowego w tym zakresie nie wyszło. Jestem jedynym rewalidatorem,którego pedagog chce z tego rozliczać (a jest nas 3 osoby), jak dotąd podkreślane było,że to rola wychowawcy i że wychowawcy mają o tym pamiętać - mówiono o tym ostatnio na posiedzeniach Rady Pedagogicznej w sierpniu i we wrześniu w tym roku szkolnym. Dodam,że dokumentacja jest zrobiona,tylko pedagog, który ją gromadzi na polecenie dyrektora jej nie ma.

      Usuń
    3. W takim razie jedyna rada - osobie, która karze Pani rozliczyć się z dokumentacji za którą odpowiedzialny jest koordynator zespołu powiedzieć kto jest za nią odpowiedzialny, podkreślić to, co Pani napisała i powiedzieć, że powinna ta osoba skontaktować się z dyrekcją, aby wyjaśnić sprawę :) Jeśli nie jest Pani wyznaczona na koordynatora zespołu to tamta Pani absolutnie nie ma prawa mieć, co do Pani takich wymagań - tylko może prosić o uzupełnianie dokumentacji w zakresie jakim pracuje Pani z dzieckiem.

      Usuń
  2. Nie wiem czy w dobrym miejscu zadaję swoje pytanie
    brzmi ono: Wiem kogo można zaprosić na zebranie zespołu ale nie wiem kogo TRZEBA zaprosić na takie spotkanie? Chodzi o zespół WOPFU

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W dobrym miejscu :) Ustawa nie narzuca tego wprost, ale wnioskując wszystkie zapisy w niej zawarte powinny to być takie osoby, jak: dyrektor (W mojej placówce na posiedzeniach jest dyrektor od spraw kształcenia specjalnego), wszyscy specjaliści pracujący z dzieckiem (Nawet Ci przychodzący z zewnątrz), wychowawca dziecka oraz rodzice. Bardzo ważne jest to, aby na takie posiedzenie zaprosić rodzica - może on w nim uczestniczyć, ale nie musi. Warto podeprzeć to pismem - że rodzic został poinformowany o terminie posiedzenia zespołu.
      Znajduje się też w ustawie ważna informacja:
      "8. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
      1) na wniosek dyrektora szkoły lub ośrodka, o których mowa w § 2 ust. 1 – przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, lub pomoc nauczyciela, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 3,
      ust. 3 pkt 3 oraz w ust. 3a;
      2) na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista."

      Mam nadzieję,że trochę rozjaśniłam kwestię :)
      Pozdrawiam,
      Kamila Wróblewska

      Usuń
    2. Dziękuję pięknie:) Pozdrawiam

      Usuń
    3. U nas w skład zespołu wchodzi każdy nauczyciel i każdy specjalista pracujący z dzieckiem, rodzice są także zapraszani i zawsze korzystają z możliwości uczestnictwa w spotkaniu zespołu.

      Usuń
  3. Jak ja się cieszę, że przypadkiem tutaj trafiłam -- DZIĘKUJĘ :*

    OdpowiedzUsuń
  4. dziękuję również :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, czy WOPFU piszemy również dla uczniów z opinią czy tylko z orzeczeniem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WOPFU piszemy tylko dla dzieci z orzeczeniem. Dla dzieci z opinią o WWR tworzymy inne dokumenty :)

      Usuń
    2. A jakie dokumenty tworzymy przy opinii o WWR?

      Usuń
    3. Indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju oraz arkusz obserwacji dziecka w ramach wczesnego wspomagania rozwoju :) Bardzo podobne dokumenty.

      Usuń
  6. Bardzo dziękuję, że mogłam skorzystać z tych dokumentów:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czyli dobrze rozumiem , że WOPFU tworzy się TYLKO na podstawie obserwacji, informacji od rodziców itp, a nie na podstawie orzeczenia z ppp? A IPET tylko na podstawie orzeczenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WOPFU tworzy zespół specjalistów i nauczycieli pracujących z dzieckiem - w ciągu 30 dni od otrzymania dokumentu mają oni czas na obserwację i diagnozę dziecka, można uwzględniać też wnioski zawarte w orzeczeniu. Natomiast IPET tworzymy na bazie orzeczenia oraz WOPFU. Mam nadzieję, że w miarę rozjaśniłam temat :)

      Usuń
  8. Dziękuję pięknie za takie ułatwienie! Pozdrawiam i dużo radości z pracy życzę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę❤ Również życzę dużo radości z pracy.

      Usuń
  9. Dziękuję za pomoc i zamieszczone rady. Pozdrawiam gorąco.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo pomocne informacje. Przez przypadek weszłam na stronkę, dziękuję, że mogłam skorzystać z takiej wiedzy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam. Chciałbym zapytać jakie dokumenty nalezy przygotowac pod koniec roku szkolnego. Jestem nauczycielem wspomagajacym od stycznia 2021, dziecko ma orzeczenie od listopada 2020, WOPFU oraz IPET byl juz przygotowany, ja opracowalam program rewalodacji. Teraz trzeba to jakos ocenic, jak nazywaja si3 dokumenty, ktore trzeba przygotowac? Jestem jedynym nauczucielem wspomagajacym w tej szkole i zupelnie świeża w tym zawodzie. Bede wdzieczna za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, Mam pytanie, rodzić powinien otrzymać dokumenty a co z sytuacją, kiedy rodzic nie przychodzi na zebranie zespołu ani nie oczekuje takich dokumentów? Czy w takiej sytuacji i tak ma je otrzymać np przez dziennik elektroniczy lub pocztą?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry :) Tak, rodzic powinien otrzymać kopię dokumentów oraz potwierdzić na oryginałach odbiór - albo w jakikolwiek inny sposób potwierdzić otrzymanie tychże dokumentów.

      Usuń
  13. Mam taką refleksję, w przedszkolu w którym pracuję Wielospecjalistyczna... mam wrażenie, że jest obserwacją pedagogiczną, która zajmuje aż 16 stron... Są to zadania z różnych zakresów: motoryka mała, duża, sfera społeczna itp. gdzie w formie tabeli sa zadania oceniane w roznej skali. Moje pytanie brzmi:

    Czy wielospecjalistyczna to arkusz obserwacji sporządany przez wszystkich specjalistów, czy to krótka wypowiedz nt. mocnych i słabych stron dziecka formułowana przez każdą osobę pracującą z dzieckiem? (Wówczas każdy specjalista miałby swój arkusz na podstawie którego uzupełnia wielospecjalistyczną)?

    I drgie pytanie czy w Wielospecjalistyczną organizujemy inna dla każdej niepełnosprawności?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W WOPFU jak sama nazwa wskazuje chodzi o dokładną, wielospecjalistyczną ocenę, która będzie obejmować wszystkie ważne sfery w rozwoju dziecka w związku z tym czasem ten dokument może być bardzo obszerny i zawierać większą ilość stron. Niekiedy będziemy mieli dziecko, które będzie na tyle dobrze funkcjonowało,że każda ze sfer będzie wymagała jedynie krótkiego komentarza. Taki dokument tworzą wszystkie osoby pracujące z dzieckiem - nawet będą to rodzice - i to zależy od placówki jaki będzie sposób opracowania tego dokumentu - czy na przykład będą to gotowe formularze do wpisywania, które otrzymuje każda taka osoba.
      Spotykałam się z miejscami gdzie z góry jest narzucona ilość stron jaką ten dokument powinien mieć - co ma dobre i złe strony ponieważ czasami ciężko jest się w taką ilość "wpasować",a z kolei jednak ograniczenie ilością czasami na tyle konkretyzowało potrzebne informacje,że dokument był czytelny i przystępny.

      Wielospecjalistyczną organizujemy inną, ale dla każdego dziecka :)
      Oczywiście rodzaj niepełnosprawności ma duże znaczenie, ale pamiętajmy, że zawsze piszemy zgodnie z funkcjonowaniem danego dziecka, a nie z "oczekiwaniami" jakie nakłada jego niepełnosprawność.

      Usuń
  14. Witam. Jaka jest różnica między okresową WOPF-u, a ewaluacją IPET?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WOPFU i IPET to dwa różne dokumenty chociaż są ze sobą ściśle powiązane :)
      IPET tworzymy na czas wydania orzeczenia - dokonujemy ewaluacji jeśli jest taka potrzeba. WOPFU natomiast tworzymy na początku oceniając funkcjonowanie dziecka oraz później dwa razy do roku - w ramach ewaluacji terapii i pracy z dzieckiem.

      Usuń
  15. Dobry wieczór. Trochę już późno, ale zaryzykuję...nie mogę spać przez tą papierologię:( Jeśli uczeń jest np. w V czy VII kl. i ma już dawno temu stworzony IPET na drugi etap edukacyjny, to w takim wypadku- kiedy dokładnie i ile razy w roku szkolnym piszemy WOPFU?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dwa razy do roku :) Na zakończenie każdego semestru, jako podsumowanie działań

      Usuń
  16. oh, jak cudownie że tu trafiłam:) Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku! Mam jedno pytanie, czy jeżeli dziecko ma ZA i ma orzeczenie, to najlepiej jest by WOPFU i IPET był tworzony pod kontrolą pedagoga specjalnego. Ale czy tak musi być? czy jest jakaś osoba kompetentna w świetle prawa, która musi złozyć podpis na takim dokumencie?
    pozdrawiam
    MMU

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za te słowa❤ Bazowym dokumentem jest tutaj orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i wskazania w nim zawarte dotyczące tego jacy specjaliści powinni być uwzględnieni w prowadzeniu terapii danego dziecka- pedagog specjalny w przypadku dzieci w spektrum jest już raczej standardem choć zdarza się,że nie zawsze jest tam wpisany.
      W rozporządzeniach dotyczących tworzenia WOPFU i IPET nie ma jednoznacznego wskazania jacy specjaliści powinni znaleźć się w tych dokumentach - znajdziemy tam tylko zapis, że dokumenty te tworzy zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem. Z mojej perspektywy pedagog specjalny jest jednym z kluczowych specjalistów w terapii dzieci ze spektrum, a więc na pewno dobrze by było, aby taka osoba współorganizowała kształcenie specjalne.

      Usuń
  17. Co w sytuacji kiedy dziecko dla którego mamy napisać kolejne wopfu praktycznie było obecne w przedszkolu tyko kilka dni w danym semestrze. na jakiej podstawie sporządzić ten dokument ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem jak ja bym zrobiła :) Na pewno do oceny dopisałabym informację o dużej absencji dziecka w przedszkolu. Jeśli jest znana przyczyna nieobecności to również bym ją wpisała. Jeśli dziecko jest już obecne w przedszkolu - proszę wziąć je na konkretną diagnozę i przeprowadzić wszystkie bazowe, stosownie do wieku, próby diagnostyczne, które powinny dać jakiś ogląd jak aktualnie funkcjonuje dziecko. Można wspomóc się wywiadem z rodzicem w napisaniu oceny funkcjonowania.

      Usuń
  18. Witam. Godzina pewnie niestosowna, ale ja o tej porze dopiero zabieram się za dokumentację. Pytanie, które jeśli mogę zadać brzmi: WOPFU dla ucznia z orzeczeniem piszemy 2 dwa razy w roku; 1 raz kiedy we wrześniu diagnozowaliśmy, a drugi po 1 półroczu czy na koniec roku szkolnego? Mam ucznia w klasie 1 , któremu mam stworzyć ocenę opisową. Od czego zacząć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepisy mówią, że "Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (...)". W praktyce jest oczywiście tak, że gdy mamy nowe dziecko z orzeczeniem to piszemy taki dokument we wrześniu, potem jeszcze dwa razy pod koniec każdego semestru. Natomiast z każdym następnym rokiem szkolnym nie piszemy już WOPFU we wrześniu tylko na koniec każdego semestru.

      Jeśli chodzi o ocenę opisową to bardzo obszerny temat - proszę na pewno zapytać czy mają jakiś wzór w placówce w której Pani pracuje.

      Usuń
    2. Ale czy jest jakiś przepis prawa, który wyraźnie mówi, że po każdym semestrze? U nas WOPFU wykonuje się we wrześniu i potem w maju bądź czerwcu.

      Usuń
    3. Co najmniej dwa razy w roku szkolnym, a więc minimum raz w semestrze. Praktycznie w każdej placówce to jest standard, że pisze się WOPFU we wrześniu i potem na koniec roku szkolnego.

      Usuń
  19. Cieszę się, że znalazłam sie na tej stronie. Jak mogę legalnie z niej korzystać? Jest mega przydatna w mojej pracy i zawiera nie tylko " Wór pomysłów" , ale i pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pani Kamilo, dobrze, że taki blog powstał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję❤ Wszystko, co umieszczam na stronie jest do waszego użytku za darmo. Jeśli chce Pani korzystać legalnie z materiałów to proszę uwzględniać po prostu ich źródło, a będzie mi miło również jeśli doceni Pani moją pracę zostawiając po sobie jakiś ślad :)

      Usuń
  20. Dzień dobry, bardzo dziękuję za bardzo przejrzystą informację - dziękuję;-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję bardzo. Wykonuje Pani wspaniałą pracę i do tego dzieli się Pani wiedzą. Dla osób, które dopiero uczą się, takie wpisy to kopalnia wiedzy - przejrzysty, rzeczowy, a wzór za darmo... Aż oblałam się kawą z wrażenia. Miałam dzisiaj ciężki dzień, ale tacy ludzie jak Pani powodują, że jeszcze całkowicie nie straciłam poczucia sensu. Dziękuję raz jeszcze i przesyłam wirtualną kawę, bo tylko taką mam możliwość. Wszystkiego dobrego. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za te słowa❤
      Również życzę wszystkiego dobrego!

      Usuń
  22. Dziękuę za pomoc

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam czytałam państwa pytania i odpowiedzi . Super blog, dużo informacji zdobyłam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Super, że tu trafiłam. Niestety z każdym kolejnym krokiem mam wrażenie, że wiem, że nie wiem. Może popełniałam błąd. Pracuje w przedszkolu. Wielospecjalistyczną ocenę piszę 2 razy, ale pierwszą określam jako Wopfu a kolejna jako okresową ocenę funkcjonowania ucznia. Czy mogę w okresowej ocenie nie powielać wopfu tylko zmiany jakie następują? Czy popełniam błąd? Zawieram w niej mocne strony trudności, formy pomocy, zalecenia, wnioski. Czy powinno to wyglądać jednak inaczej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma "oficjalnego" wzoru tego dokumentu. Trzeba jednak pamiętać, że w ustawie znajdują się wskazania określające niezbędny zakres informacji, jaki powinien znaleźć się w WOPFU- znajdzie je Pani w poście :)

      Usuń
  25. U mnie w przedszkolu oprócz 2x robionego wofu...również 2x tworzymy dokument nazywany modyfikacją IPET, który stanowi kolejny załącznik do "bazowego" ipetu. Czy to wymagane? Moze tworzymy zbędna papierologię? Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to jest zbędna papierologia. IPET tworzymy na czas wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - jeśli jest wydane na okres wychowania przedszkolnego piszemy go więc jeden raz. Chyba, że dziecko ma zmienione orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z różnych względów - wówczas piszemy modyfikację IPET. Oczywiście samą modyfikację można także tworzyć i bez tego, ale jeśli są jakieś istotne zmiany - np. zmieniamy cele terapii czy zmieniają się specjaliści czy każde inne istotne zmiany w jego treści. Sam przymus pisania modyfikacji dwa razy w roku jest trochę niezrozumiały i niepotrzebny. Najważniejsza jest ocena, czyli WOPFU, bo to się zmienia w trakcie objęcia dziecka kształceniem specjalnym i to piszemy obowiązkowo dwa razy do roku szkolnego opisując dokładnie efekty terapii i ocenę funkcjonowania danego dziecka.

      Usuń